تراشیدن ریش و استفاده از کروات چه حکمی دارد؟؟؟:

حضرت آیت الله خامنه ای: تراشیدن ریش حرام است علی الاحوط و از پوشیدن کروات اجتناب شود.

حضرت آیت الله بهجت: تراشیدن ریش جایز نیست چه تمام ریش یا قسمتی از آن.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: احتیاط وجوبی در عدم تراشیدن ریش و بهتر آن است که مسلمان از مثل کروات اجتناب کند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: تراشیدن ریش و ماشین کردن آن اگر مثل تراشیدن باشد حرام است، سزاوار نیست مسلمین از کراوات استفاده کنند، بلکه احتیاط در ترک استفاده از آن است.

حضرت ایت الله مکارم شیرازی: احتیاط در ترک ریش تراشی است و بهتر است از کروات استفاده نشود و اگر جنبه اشاعه ی فرهنگ کفار داشته باشد اشکال دارد .

حضرت ایت الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب ازتراشیدن ریش اجتناب شودواستفاده ازکروات اگرمستلزم مفسده باشد حرام است.

حضرت ایت الله وحید خراسانی: احتیاط واجب در ترک تراشیدن ریش است و انچه که تشبه به کفار باشد جایز نیست.

حضرت ایت الله تبریزی: بنابر احتیاط واجب تراشیدن ریش تماما جایز نیست.

منبع: مسائل جدید، ج1، ص74

 

دلایل حرمت ریش تراشی:

دربالابرخی از استفتائات مراجع رو در مورد تراشیدن ریش ذکر کردیم اما شاید برای بعضی سوال باشه که چرا تراشیدن ریش حرومه و دلیلش چیه؟

یکی از دلائلی که میتونیم به اون استناد کنیم روایات قطعی هست که در مورد این مسئله وجود داره مثلا به این دو روایت نگاه کنید:

ماازادله 4گانه شرع مقدس اسلام دلایلی براین مطلب میاوریم که فقها و مراجع از مجموع این روایات استفاده کرده اند که ریش تراشی اشکال دارد.

الف)سیره عملی ائمه و پیامبر در تراشیدن ریش:

یکی از ادله دیگر در مورد حرمت تراشیدن ریش اینهکه فقها به سیره پیامبر و امامان معصوم تمسک کردن و این روش زندگانی را به عنوان یک دلیل برای خودشون قرار دادن

چون سیره و روش عملى پیامبران و امامان و اصحاب ائمه (ع) گذاشتن ریش بوده. و ما در تاریخ سراغ نداریم پیامبر یا امامى ریشش را تراشیده باشد. بنا بر این تراشیدن ریش بر خلاف احتیاط است و کوتاه کردن سبیل مستحب است.

 

ب)دلیل قرآنی بر حرمت تراشیدن ریش:

آیت الله خویی در کتاب مصباح الفقاهه برای حرمت تراشیدن ریش به این آیه شریفه قران

وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّکُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبيناً

حتماً آنان را گمراه می‌کنم و به دنبال آرزوها و خیالات روانشان می‌گردانم، و (آن گاه که بدین وسیله ایشان را فرمانبر خود کردم، هرچه را خواستم) بدیشان دستور می‌دهم، و آنان (اعمال خرافی انجام می‌دهند و از جمله گوشهای چهارپایان را قطع می‌کنند، و بدیشان دستور می‌دهم، و آنان آفرینش خدا را دگرگون می‌کنند (و حتّی دین خدا را تغییر می‌دهند، و فطرت توحید را به شرک می‌آلایند!) و هر که اهریمن را به جای خدا سرپرست و یاور خود کند، به راستی زیان آشکاری کرده است. (1)

1)نساء 119                                 

 

ج)برخی از روایات در مذمت تراشیدن ریش:

1)در روایاتی امر شده به بلند گذاشتن ریش و زدن سبیل ها و از تشبیه به یهود و مجوس نهی گردیده است(1)

2) در روایاتی معروف به جعفریات آمده است که تراشیدن ریش مثله کردن است و هر کس مثله کند، لعنت خدا بر او باد. (2)

3) روایاتی که دلالت دارند بر این که سلوک و مسلک دشمنان دین جایز نمی باشد. ریش تراشی از جمله آن ها محسوب میشود.

4)پیامبر (ص ) در خطاب به دو پیام آور کسری فرمود: وای بر شما !چرا این گونه هستید؟ آن دو گفتند :پادشاه ما را این گونه امر کرده ، پیامبر فرمود: اما پروردگار من امر فرموده که ریشم را بگذارم و سبیل هایم را کوتاه کنم . (3)

5) فرمایش امام علی (ع ): اقوامی بودند که ریش تراشی نمودند و سبیل ها را گذاشتند ،پس مسخ شدند. (4)

6) و می فرماید «فلیغیرن خلق الله » تراشیدن ریش تغییر خلقت به شمار می آید. پس حرام است .(5)

مثلا پیامبر فرمود: «سبیل را بتراشید (کوتاه کنید). ولی محاسن را وا بگذارید و خود را شبیه به یهود نکنید» . (6)

باز از حضرت نقل شده: «مجوس ریش هایشان را می‌تراشیدند و سبیل هایشان را وا می‌گذاشتند، ولی ما مسلمانان سبیل‌ها را کوتاه می‌کنیم و ریش را وا می‌گذاریم و این بر اساس فطرت و خلقت است » . (7)

 

منابع:

1)المستدرک ، ج 1، ص 59 ، نشر دار الاحیا لتراث العربی، بیروت، بی تا .

2)همان، ص 59 .

3) وسائل الشیعه ، ج 2 ص 117 همان .

4)همان

5)مصباح الفقاهه ، تقریرات درس محقق خویی

(6و7)شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة ، ج 2 ، ص 117،

 

 

جواب به چند سوال:

1)اگر كسي موهاي صورتش و ريش هايش به طور كامل و يكنواخت نرويد و اگر بگذارد كه رشد كنند حالت زننده اي به چهره ي شخص بدهد آيا در اين صورت تراشيدن ريش حرام است؟

جواب: این حالتی که برای محاسن گفتید حکم ریش بر آن صدق نمی کند...یعنی ریش نیست.پس تراشیدن آن مشکلی ندارد

 

2)آیاریش پروفسوری اشکال دارد:

آیت الله مکارم شیرازی: آیا اشکالی ندارد. استفتائات معظم له

 

3)آيا گذاشتن ريش پروفسوري كفايت مي‏كند؟

امام، آیت الله خامنه‏ اي، آیت الله بهجت، آیت الله صافي، آیت الله نوري و آیت الله سيستاني: خير، تراشيدن مقداري از ريش (دو طرف گونه‏ها) نيز حكم تراشيدن تمام آن را دارد،یعنی پرفسوری جایزنیست.

آیت الله تبريزي، آیت الله مكارم و آیت الله فاضل: اگر چانه و اطراف آن (يك چهارم صورت) تراشيده نشود، به طوري كه در وقت مواجهه صدق كند ريش دارد، كفايت مي‏كند

منابع:

امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 84؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 3،م 43؛

 خامنه‏اي، اجوبة، س 1413؛

سيستاني؛ سايت، ريش تراش، س 1 و 3؛

صافي، جامع الاحكام، ج 2، س 1743؛

بهجت، توضيح‏المسائل، متفرقه، س 4؛

نوري، استفتاءات، ج 1، س 492 و 493.

مكارم، استفتاءات، ج 2، س 751؛

فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 955 و ج 2، س 941؛

تبريزي، استفتاءات، س 1087.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها :ادامه مطلب